1.3.2 Джерела відкритих даних

Тема
Матеріали

Який стан справ із доступом до відкритих даних органів влади? Де їх знайти? 

Згідно з Постановою №835 всі центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані публікувати дані на Єдиному державному порталі відкритих даних data.gov.ua. В березні 2021 року Кабінет Міністрів України ухвалив зміни до Постанови №835, збільшивши перелік наборів для оприлюднення. Нова редакція Постанови № 835 суттєво розширює перелік обов’язкових до публікації наборів даних як для центральних органів виконавчої влади, так і для органів місцевого самоврядування. Постановою також передбачено, що перелік наборів даних має регулярно оновлюватися за результатами консультацій, зворотного зв’язку щодо якості даних та відповідно до попиту на додаткові набори даних.

На сьогодні Єдиний державний портал відкритих даних є загальнообов’язковою платформою де опубліковано вже більше ніж 36 тис. наборів даних від всіх розпорядників інформації.

Загалом дані можна знайти на різних ресурсах, як на національних так і на місцевих. Що стосується міських порталів даних, то більше десяти міст України мають власні міські портали відкритих даних. Фонд TechSoup у співпраці з Громадянською мережею ОПОРА в рамках ініціативи “Дані міст” проводив опитування щодо даних, які варто відкрити в містах. Відповідно до результатів, мешканці українських міст найбільше потребують інформації про:

  • екологічний стан (якість повітря, води);
  • фінансово-господарські дані (бюджет, витрати, тендери тощо);
  • генеральний план міст, картографічна інформація про місто;
  • комунальне майно (вільне, оренда тощо);
  • комунальні підприємства і послуги, які ті надають (тарифи, інвестиційні програми та звіти щодо них);
  • освіта;
  • охорона здоров’я;
  • вивіз сміття, утилізація;
  • криміногенна ситуація в місті;
  • громадський транспорт.

Звісно, це неповний перелік даних, адже кожне місто унікальне. Тому інформація, яку варто відкрити насамперед, може різнитися.

В грудні 2019 р. Міністерством інфраструктури разом з Міністерством цифрової трансформації створено транспортний портал електронних послуг e-transport.gov.ua, який об’єднує електронні сервіси у всіх сферах транспортної галузі в одну розумну систему. На транспортному порталі можна замовити не тільки державні адміністративні послуги у галузі транспорту, а й отримати загальні тематичні сервіси. Зокрема Сервіс відкритих даних транспортної галузі bi.e-transport.gov.ua.

На цьому сервісі можна отримати статистичні дані автомобільного транспорту з можливістю експорту даних у формат xlsx. Цінність цих даних полягає у наступному:

  • інформація про реалізовані дозволи на міжнародні вантажні перевезення дає можливість проаналізувати динаміку видачі дозволів, дізнатись інформацію про перевізника;
  • інформація про залишки дозволів на міжнародні вантажні перевезення дає можливість дізнатись, перш за все, про поточні залишки дозволів та види дозволів;
  • інформація щодо використання ліцензованого комерційного транспорту дозволяє проаналізувати співвідношення кількості ліцензій, їх структуру за типом та маркою транспортного засобу, а також дізнатись про кількість виданих ліцензій по рокам.

Крім цього, на сайті вже доступні  аналітичні дані про евакуацію авіацією громадян, габаритно-вагового контролю та безпеки дорожнього руху.

З вересня 2015 року Міністерство фінансів публікує дані про бюджетні витрати (використання публічних коштів) на веб-порталі edata.gov.ua згідно з вимогами Закону “Про відкритість використання публічних коштів”. На сьогодні веб-портал перетворився на інформаційно-аналітичну систему “Прозорий бюджет”, що включає в себе:

  • державний веб-портал бюджету для громадян openbudget.gov.ua;
  • єдиний веб-портал використання публічних коштів spending.gov.ua;
  • державний веб-портал реєстру проектів соціального і економічного розвитку України proifi.gov.ua.

Набори даних на цих веб-ресурсах є потенціально затребуваними. Дані доступні для всіх безкоштовно і без обмежень повторного використання.

Державна служба статистики України має мережу територіально і функціонально підпорядкованих одиниць, що є виробниками статистичної інформації. Вона опрацьовує фінансову статистику Національного банку України, митну та податкову статистику Державної фіскальної служби та статистику державних фінансів від Міністерства фінансів. Більшість даних наявні в цифровому вигляді та доступні як структуровані дані в межах Державної служби статистики.

Дані узагальнено на національному рівні, а також на рівні регіонів, за видами економічної активності, за місяцями, кварталами, роками тощо. Дані оновлюють щомісяця, щокварталу, щороку та є доступними через офіційний сайт. Порядок збору, підтримання та розповсюдження баз даних регулюється законами України «Про державну статистику», «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації» та «Про захист персональних даних».

Наявна вся статистична інформація. Вона створюється відповідно до плану державних статистичних спостережень та розміщується на офіційному веб-сайті Державної служби статистики.

Дані перепису населення розміщено у банку даних перепису населення на веб-сайті “Всеукраїнський перепис населення” ukrcensus.gov.ua. Доступними є набори даних семи переписів населення з 1926 року включно. Дані згенеровані та відображаються через веб-інтерфейс. Вибір, як і вигляд даних не є статичним, його можна змінювати. Передбачено також двомовне представлення даних - українською та англійською. Відібрані дані можна відобразити у табличному або графічному представленні на веб-сторінці, вони також доступні в електронному та структурованому вигляді, оскільки їх відразу можна експортувати у xls, txt, csv або html-формат. До кожного набору додаються методологічні пояснення у форматі doc. Загалом, дані узагальнено на національному рівні та на рівні регіонів. Проте є і набори, які представлено як до рівня міст, так і до рівня села.

Портал відкритих даних Верховної Ради України призначений для забезпечення надання доступу до публічної інформації Верховної Ради України у формі відкритих даних та передбачає доступ до інформації з можливістю її наступного безкоштовного використання. Портал було розроблено згідно Меморандуму про співпрацю між Апаратом Верховної Ради, Громадянською мережею ОПОРА та Держагенством з питань електронного врядування за підтримки Програми розвитку ООН.

До першочергового переліку наборів відкритих даних, розпорядником яких є Верховна Рада України згідно Положення про набори даних, і які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, відносяться:

  • нормативно-правова база України (база даних “Законодавство України”);
  • інформація про розгляд питань порядку денного Верховної Ради України;
  • інформація про законопроекти, що зареєстровані у Верховній Раді України;
  • Інформація про народних депутатів України.

Дані збираються та підтримуються за допомогою автоматичних систем та баз даних ВРУ. Вони доступні у таких форматах csv, xml, json.

З 01 січня 2021 р. вступив в дію Закон України "Про національну інфраструктуру геопросторових даних", який визначає правові та організаційні засади створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних, спрямованої на забезпечення ефективного прийняття органами державної влади та органами місцевого самоврядування управлінських рішень, задоволення потреб суспільства в усіх видах географічної інформації, інтегрування у глобальну та європейську інфраструктури геопросторових даних. На виконання цього Закону Держгеокадастр створив прототип веб-сайту “Національна інфраструктура геопросторових даних” nsdi.land.gov.ua, який стане платформою для перегляду геопросторових даних, сервісів та метаданих. Наразі веб-сайт знаходиться в стадії наповнення даними.

Найвідомішою ініціативою у сфері відкритих даних Міністерства економіки є сервіс ProZorro - електронна система публічних закупівель. Збір, підтримання та оновлення баз даних здійснюється ДП “Прозорро”. Після запуску системи ProZorro та вивантаження великої кількості відкритих даних в Україні з'явилося багато інструментів та сервісів, що допомагають аналізувати та моніторити закупівлі та їх учасників. Аналітичні інструменти для контролю та моніторингу публічних закупівель можна переглянути на dozorro.org.

На Dozorro у пілотному режимі працює Індекс найкращих практик, що створює можливості для більш ефективного аналізу публічних закупівель за допомогою електронної системи. Представники неурядових організацій, великі замовники та контролюючі органи мають можливість отримати розширені права доступу до модуля аналітики. Модуль аналітики bi.prozorro.org в режимі онлайн відображає усі закупівлі, що проводяться через електронну систему ProZorro.

tabletki.ua - український веб-портал, який збирає дані про складники, ціни й доступність ліків із понад 2700 аптек та з відкритого державного реєстру, а потім надає цю інформацію відвідувачам. Середньомісячна кількість користувачів веб-порталу перевищує 6 мільйонів. За допомогою цього порталу людина може порівняти вартість виписаних лікарем ліків із вартістю інших ліків із тими самими складниками (тобто дженериків), знайти найближчу аптеку, у якій є ці ліки, або ж замовити їх додому. Сайт також дає змогу перевірити ціни. Так прозорість сприяє загальній ефективності в галузі охорони здоров’я. Щоб гарантувати актуальність інформації, усі дані, завантажені більш ніж три дні тому, видаляються із сайту. Основним джерелом прибутку є плата від аптек за право надавати інформацію на порталі.

На сайті covid19.gov.ua Міністерство охорони здоров’я надає доступ до аналітичних панелей та відкриті дані:

  • забезпеченість медичних закладів ресурсами для боротьби з COVID-19;
  • забезпеченість центрів екстреної медичної допомоги та лабораторних центрів;
  • дані по проведеному тестуванню;
  • забезпеченість медичних закладів ресурсами для боротьби з COVID-19 (ліжка/пацієнти).