Частина 4 – Виклики та шляхи їх вирішення

Частина 4 – Виклики та шляхи їх вирішення

Запитання: Як краще залучати нових учасників до груп самодопомоги?

Відповідь: Вибір оптимальних методів залучення нових учасників, у першу чергу, має спиратися на особливості цільової групи. Як варіант, ви можете поширювати інформацію про ГСД у спеціалізованих закладах (школах, лікарнях, дитячих садках); використовувати «сарафанне радіо», залучаючи до цього процесу інших учасників; звертатися до цільової групи через локальні медіа та дошки оголошень; анонсувати зустрічі ГСД у соціальних мережах; послуговуватися закритими чатами в популярних месенджерах; організовувати онлайн-форуми для анонімного спілкування.

***

Запитання: Як долати конфлікти, що виникають між учасниками групи?

Відповідь: У цій ситуації дуже важливою є роль фасилітатора групи самодопомоги. У випадку виникнення конфлікту потрібно зберігати спокій, поважати точку зору учасників, усвідомлюючи різницю між ними. Намагайтеся підкреслювати те, що об’єднує групу й заради чого її учасники збираються. Апелюйте до прийнятих разом правил і акцентуйте на користі зустрічей та роботи в групі.

***

Запитання: Як найкраще організувати неформальну частину зустрічі (чаювання)? Маю на увазі матеріальну сторону питання.

Відповідь: Тут ви можете піти декількома шляхами. Перший варіант – розділити витрати між учасниками групи. Наприклад, сформувати спільний «банк» або домовитися, що кожен/кожна приноситиме на зустріч смаколики по черзі. Другий варіант – залучити зовнішні ресурси. Не бійтеся просити про допомогу – часто люди хочуть/можуть допомогти, але їх не просять про це.

***

Запитання: Навіщо приймати правила групи спільно?

Відповідь: Правила приймаємо спільно, аби кожен міг вільно висловити свою точку зору. Крім того, це призводить до зростання відповідальності учасників не тільки за себе, а й за всю групу. Фасилітатор має розповісти учасникам про користь запроваджених правил, щоб усі почувалися безпечно, ототожнювали себе з групою, мали відчуття порядку. Уникайте ситуацій, коли говорите тільки ви або лише одна особа.

***

Запитання: Як дізнатися про очікування учасників?

Відповідь: Збираючи думки про очікування, створіть для учасників умови, за яких вони можуть висловити свої страхи й сподівання. Поділіться власними очікуваннями як фасилітатора новоствореної ГСД. Зустріч є часом, який ви будете проводити разом, тому кожен має добре почуватися в цьому місці. Не тисніть, але делікатно пропонуйте нові ідеї. Фіксуйте все, що пропонують учасники.

***

Запитання: Чому інколи люди йдуть із групи?

Відповідь: Причин може бути багато. Наприклад, у них немає проблеми, яку ви намагаєтеся вирішити в групі самодопомоги, не відбулася ідентифікація або ж вони не змогли подолати власний психологічний спротив. Важливо розуміти, що ротація учасників ГСД – це абсолютно нормальний процес.

***

Запитання: Що робити з надто активними учасниками або тими, хто постійно перебиває та критикує інших?

Відповідь: У такій ситуації відразу реагуйте та нагадуйте про спільно прийняті правила. Звертайтеся до інших учасників так, щоб і вони могли говорити. Якщо така поведінка повторюється і спричиняє дискомфорт, відверто повідомляйте про це.

***

Запитання: Як розговорити учасників, які тримаються осторонь?

Відповідь: Дайте таким учасникам час адаптуватися. Однак цікавтеся їхньою думкою й пристосуйте перебіг зустрічі до динаміки всієї групи. Щоб полегшити комунікацію, запропонуйте роботу в малих групах.

***

Запитання: Які форми роботи можна використовувати під час зустрічей ГСД?

Відповідь: Таких форм насправді безліч, адже кожна група визначає комфортні умови взаємодії самостійно. Це можуть бути вправи-криголами, які сприяють знайомству учасників між собою та руйнуванню психологічних бар’єрів; тематичний відео- або аудіоконтент; візуалізація притч; відкриті запитання (чому? коли? як?); використання асоціативних карток; спільна творча діяльність; залучення експертів із дотичних до роботи групи галузей; групові ритуали; руханки; пісні настрою та інші інтерактивні методики.

***

Запитання: Що робити, якщо до створеної мною ГСД регулярно долучаєтеся лише 3-4 учасники? Чи потрібно рятувати таку групу?

Відповідь: Якщо, незважаючи на малочисельність, група працює, значить, на неї є попит. Крім того, важливо усвідомлювати, що учасникам може бути комфортніше обговорювати складні теми у вузькому колі.

***

Запитання: Як знайти індивідуальний підхід до учасників?

Відповідь: Фасилітатор має ставити запитання, які наштовхуватимуть учасників на відвертість. Для вибудовування кращої комунікації варто спиратися на індикатори емоцій у конкретній ситуації (інтенсивність дихання, рухи очей, міміка, м’язова активність тощо). Щоб знайти індивідуальний підхід, намагайтеся з’ясувати, що цікавить людину, проявляючи щирість.

***

Запитання: Як фасилітатору реагувати на психологічно важкі моменти, що виникають під час зустрічей?

Відповідь: У будь-якій ситуації фасилітатору варто зберігати спокій. Намагайтеся не проживати емоції учасників глибоко, оскільки це може призвести до вигоряння. Нагадуйте собі та учасниками, що під час зустрічі групи ми слухаємо один одного і беремо тільки те, що сподобалося. Все інше залишається у стінах кімнати. Інформацію, почуту на ГСД, слід пропускати на рівні голови, а не через серце. У випадку негативних емоційних висловлювань, якщо це не торкається інтересів групи, проявляйте терпимість.

***

Запитання: Як делегувати роль ведучого іншим учасникам?

Відповідь: На першій установчій зустрічі поясніть присутнім, що в таких групах учасники самі проводять зібрання і що ви теж пропонуєте таку форму. Обов’язково повідомте, що допомагатимете новим ведучим готуватися, і запитайте, хто готовий провести зустріч наступного разу. Момент делегування ролі ведучого залежить від динаміки групи та обраного вами формату взаємодії. Пам’ятайте, якщо фасилітатор проводить зустрічі весь час самостійно, група стає групою підтримки, а не самодопомоги. Також неприпустимою є ситуація, коли фасилітатор, не провівши жодної зустрічі, відразу передає відповідальність іншій особі.

***

Запитання: Як фасилітатору знайти внутрішню мотивацію для розвитку групи?

Відповідь: Передусім намагайтеся працювати з темами, які вам цікаві та важливі для громади. Для пошуку мотивації та розуміння того, як ефективніше долати труднощі в розбудові групи, помічною може стати мережа практиків самодопомоги, тож підтримуйте зв’язок із іншими фасилітаторами, за можливості плануйте робочі візити або онлайнові конференції із обміну досвідом. Не забувайте, що група проходить через певні фази, кожна з яких характеризується низкою труднощів.

***

Запитання: Як можна визначити ефективність ГСД?

Відповідь: Група самодопомоги існує доти, доки в ній є необхідність. Якщо ви хочете визначити, наскільки ефективною є участь у групі для її членів у певний проміжок часу, можна звернути увагу на тривалість та динаміку засідань, збільшення/зменшення кількості членів, проаналізувати, що про ГСД знають у громаді, провести анкетування та зібрати історії успіху учасників.

***

Запитання: Як запобігти розголошенню почутого на групі?

Відповідь: Відповідно до методики групи самодопомоги функціонують на підставі анонімності та нерозголошення особистої інформації й усього, що відбувається в групі, третім особам. Анонімність – це духовна основа всіх традицій ГСД, яка постійно нагадує про те, що головними є принципи, а не особистості. На цьому слід постійно наголошувати, поки анонімність не увійде в звичку.

***

Запитання: Як обрати приміщення для зустрічей ГСД?

Відповідь: Для зустрічей груп самодопомоги найкраще підходить нейтральна територія (приміщення) за межами приватної сфери окремих членів групи. Ви можете звернутися щодо оренди приміщення на вигідних умовах до громадських об’єднань, релігійних організацій, соціальних служб, будинків культури, бібліотек, які працюють у вашій громаді. Місце проведення зустрічей має бути зручним для всіх учасників і враховувати їхні потреби (наприклад, для роботи з маломобільними категоріями населення приміщення має бути обладнане пандусами).

***

Запитання: Чи можна запрошувати на зустрічі ГСД спеціалістів-юристів та інших фахівців для проведення консультацій?

Відповідь: Для вирішення певної вузької проблеми в межах групи самодопомоги ви можете залучати різних фахівців і спеціалістів. Попередньо запрошення сторонніх людей варто проговорити з учасниками групи.